Verdens bedste cykelby
Der cykles 1,4 mio. km. på en gennemsnitlig hverdag i København, og byen huser mere end 745.000 cykler, hvilket giver København flere cykler end selve indbyggere. Med mere end 380 km cykelsti og over 24 cykel- og gangbroer på tværs af byen er Københavns cykelkultur iøjnefaldende, hvor end du kigger hen.
En cykelvenlig by kommer ikke af sig selv. Københavns Kommune har de seneste 15 år investeret massivt i at udbygge byens cykelinfrastruktur. Men det er alle de borgere, der hver dag vælger cyklen, som gør cykelbyen til virkelighed.
Ved at cykle reducerer vi CO2-udslip, mindsker støj, reducerer luftforurening og minimerer trængsel fra trafikken, mens vi samtidig fremmer folkesundheden og bylivet.
I København har vi en vision om at være verdens bedste cykelby. Det skal både være hurtigt, trygt og komfortabelt at komme fra A til B på cykel. For at realisere visionen er det nødvendigt løbende at udbygge byens cykelinfrastruktur og cykelparkering.
Her på siden kan du læse mere om vores arbejde. Vi har også samlet de nyeste strategier, analyser og evalueringer, som forhåbentlig kan inspirere alle, der interesserer sig for cyklisme.
Strategier og retningslinjer for Verdens bedste cykelby
Vis alle
Københavns cykelstrategi 2011-2025: Fra god til verdens bedste
Visionen for cykelindsatsen er, at København skal være Verdens bedste cykelby.
Det skal være trygt, hurtigt og komfortabelt for alle at cykle i København, uanset hvor rutineret cyklisten er.
Cykelstrategien omfatter også PLUS-nettet, der er et prioriteret net af cykelforbindelser med særligt høje krav til cykelstibredde, vedligehold og snerydning.
Hent "Fra god til verdens bedste - Københavns cykelstrategi 2011-2025"
Cykelregnskaber - fakta om cyklisme i København
Hvert andet år udarbejder Københavns Kommune et såkaldt cykelregnskab. Her gør vi op, hvordan det går med at nå de mål, der er besluttet i cykelstrategien. Cykelregnskabet er udkommet siden 1995 og giver overblik over, hvad der sker af forbedringer for cyklisterne – samt belyser, hvad der kan gøres bedre.
Cykelregnskab 2022
Temaer: Investeringer i verdens bedste cykelby, cykelby i gult, cykling i fritiden, cykelparkering og mikromobilitet, Københavns cykelbroer, cykling på længere afstande, tryg og sikker på cykel, børn på skolevejene.
Cykelregnskab 2020
Der blev ikke udgivet et cykelregnskab i 2020. Ift. data henvises til Mobilitetsredegørelse 2021
Cykelregnskab 2018
Temaer: Cykelparkering, sundheds- og trængselsgevinster, sociale aspekter af cykling, fremtidige tendenser og innovation på cykelområdet.
Cykelregnskab 2016
Temaer: Cykelbroer, pladsoptimering, regional sammenhæng.
Cykelregnskab 2014
Temaer: Pendlertrafik, cykelpendlere, tryghed, supercykelstier.
Mobilitetsredegørelse
Fra 2021 og frem bliver Cykelredegørelserne afløst af Mobilitetsredegørelsen.
Mobilitetsredegørelsen giver en uddybende status for trafikmålene i Kommuneplan 2019, KBH2025 Klimaplanen, Fællesskab København, Københavns Cykelstrategi 2011-2025 og Nulvision 2025. De politiske målsætninger omhandler dels fordelingen mellem forskellige transportformer, dels de afledte effekter af trafikken.
Hent Mobilitetsredegørelse 2024 (pdf)
Tidligere mobilitets- og cykelredegørelser
Hent Mobilitetsredegørelse 2023 (pdf)
Hent Mobilitetsredegørelse 2022 (pdf)
Hent Mobilitetsredegørelse 2021 (pdf)
Hent Cykelredegørelse 2020 (pdf)
Hent Cykelredegørelse 2019 (pdf)
Hent Cykelredegørelse 2018 (pdf)
Cykelparkering og cykelstier - prioriteringsplaner
Prioriteringsplan for cykelparkering
Bedre cykelparkering er en af forudsætningerne for at få flere københavnere til at cykle. Derfor har strategien Fællesskab København en målsætning om, at 70 procent af københavnerne er tilfredse med mulighederne for cykelparkering i 2025.
Hent Prioriteringsplan for Cykelparkering 2018-2025
Prioriteringsplan for cykelstier
Cykelstiprioriteringsplan 2017-2025 afløser den tidligere Cykelstiprioriteringsplan fra 2006. Planen skal sikre, at den fortsatte udbygning af cykelstinettet i København skaber mest mulig værdi i form af bedre fremkommelighed, sikkerhed og tryghed for dem, der cykler.
Hent Cykelstiprioriteringsplan 2017-2025
Midtvejsevaluering af cykelstiprioriteringsplan
Teknik- og Miljøforvaltningen foretog i 2020 en midtvejsevaluering af cykelstiprioriteringsplan. Evalueringen opgør blandt andet, hvor mange af cykelstiprioriteringsplanens initiativer, der er realiseret, og hvilke der forsat mangler at blive gennemført. Evalueringen har også en opgørelse over tilgængelig viden om fremskrivninger af cykeltrafikken.
Hent Midtvejsevaluering af Cykelstiprioriteringsplan 2017-2025
Cykelfokus 2024 - Københavns Kommunes retningslinjer for cykel- og vejprojekter
Cykelfokus 2024 indeholder Københavns Kommunes vejledende retningslinjer for cykel- og vejprojekter. Retningslinjerne skal bidrage til en tryg, sikker og cykelvenlig udformning af cykelinfrastrukturen og vejprojekter. Særligt afsnittene vedr. cykelgader, cykelstibredder, sammenhæng mellem cykel- og øvrig infrastruktur samt cykelvenlige kryds er blevet opdateret i Cykelfokus 2024.
Hent ”Cykelfokus 2024 - Københavns Kommunes retningslinjer for cykel- og vejprojekter”
Mere om cyklisme i København
Kontakt
Mobilitet
Islands Brygge 37